Mind Me Education

Op de middelbare school draait alles om presteren. Er moeten goede cijfers gehaald worden. Als de leerling uiteindelijk zijn eindexamen haalt dan is het doel van school bereikt. De sociaal emotionele ontwikkeling van de puber raakt daarbij vaak op de achtergrond. Deze is niet in het curriculum opgenomen en wordt niet getoetst op het eindexamen. Lekker belangrijk! Of toch…?

 

Om een evenwichtig volwassen persoon te worden is het belangrijk je te ontwikkelen op verschillende niveaus. Je lichamelijke ontwikkeling wordt gestimuleerd door het beoefenen van sport en gymlessen. Je cognitieve ontwikkeling door het leren op school. Maar ook psychische ontwikkeling hoort hierbij. Echter staat deze ontwikkeling vaak onderaan de prioriteitenlijst waardoor het een onderdeel is dat vaak blijft liggen. Bovendien zijn er geen richtlijnen in hoe je dit aan zou kunnen pakken als docent.

 

Juist in de puberteit neemt de zelfontwikkeling voor een puber een belangrijke plaats in. Pubers spiegelen zich aan leeftijdsgenoten en gaan steeds meer een eigen identiteit ontwikkelen. Jezelf leren kennen is een belangrijke stap om te kunnen worden wie je echt bent. Pubers moeten nog ontdekken wie ze zijn, welke talenten ze hebben en wat ze willen in het leven. Wanneer een puber zichzelf beter leert kennen, kan dit helpen bij het nemen van belangrijke beslissingen zoals bijvoorbeeld het kiezen van een vakkenpakket of vervolgopleiding.

  • 50,9% van de studenten in mbo, hbo en wo heeft na 5 jaar nog geen diploma op zak.
  • Het onderzoek van de Inspectie van het onderwijs geeft ‘een verkeerde studierichting’ op als belangrijkste reden van stoppen of wisselen van vervolgopleiding.

(Factsheet 2016 Vereniging hogescholen)

 

Nanouk Jansen en Julie Borsboom ontwikkelen een mentormethode om in de klas aandacht te geven aan de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Door middel van allerlei uiteenlopende opdrachten leren de leerlingen zichzelf steeds beter kennen. Inmiddels is de methode in leerjaar 1 goed ontvangen op verschillende scholen en word er hard gewerkt aan een doorlopende leerlijn tot in de bovenbouw.

 

Mentoren hoeven slechts 10 minuten in de week aan de methode te besteden, waarbij de leerlingen zelfstandig in een boekje werken. De handleiding van de methode bied ook ideeën voor uitbereiding en verdieping wanneer hier in de les ruimte voor is. Ook is er een workshop voor mentoren beschikbaar om het uiterste uit de lesmethode te kunnen halen. De methode ook nog eens erg betaalbaar: al voor 2 kopjes koffie kan de leerling een heel jaar aan de slag!

www.mindmeeducation.nl