Vul het onderstaande formulier in, en u ontvangt deel 1 binnenkort in uw mailbox.
E-book serie "De ingewikkelde puber"
Met mij tweedelige e-book “De ingewikkelde puber” geef ik inzichten over het gedrag van pubers én een nieuwe kijk voor de ouders op de puber en henzelf. Laat je mailadres achter en je ontvangt deel 1 binnenkort in de mailbox. Deel 2 zal na 14 dagen volgen. Laat je inspireren!
Deel 1 - De ontwikkeling van de puber
Om de puber beter te begrijpen beschrijft Sjanneke eerst de lichamelijke, cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling van de jongvolwassene. “Lang werd er gedacht dat hormonen de veroorzaker waren van het typisch puberaal gedrag. Echter speelt de ontwikkeling van de hersenen ook een grote rol in het pubergedrag. De hersenen ontwikkelen zich als het ware van achter naar voor. Al op jongere leeftijd zijn de motoriek, het gezichtsvermogen en het emotionele systeem klaar. Pas als laatste is de frontaalkwab, welke tegen je voorhoofd aan ligt, aan de beurt. Deze frontaalkwab wordt ook wel het controlecentrum van de hersenen genoemd. Hij is verantwoordelijk voor onder andere het plannen, probleem oplossen, keuzes maken en prioriteiten stellen”, zegt Sjanneke. “De balans tussen emotie en rationeel denken is zoek bij jongeren. De emotiegebieden in de hersenen, waaronder de amygdala, worden al vroeg aangelegd. Het zijn stimulerende systemen (Nu doen! Meteen uitproberen! Eerst genieten!), die eigenlijk in evenwicht gehouden zouden moeten worden door het remmende systeem dat zich in de frontaalkwab van de hersenen bevindt (eerst nadenken over de gevolgen!). Maar dat controlegebied is nog niet klaar. Hierdoor zijn jongeren vaak minder gevoelig voor straf, maar juist erg gevoelig voor beloningen”. In de sociale ontwikkeling speelt de groepsdruk een grote rol. “Meedoen aan gevaarlijke activiteiten is spannend en de gevolgen worden compleet onderschat. Waar een volwassene in een gevaarlijke situatie kan vertrouwen op gut-feeling, hebben pubers een focus op de mogelijk positieve uitkomsten: de beloning. Door het hyperactieve beloningssysteem zijn pubers erg slecht in het beheersen van impulsen en het voorzien van gevolgen”.
Deel 2 - De ontwikkeling van de ouder
In het tweede deel van haar e-book gaat Sjanneke in op denkbeelden en het effect op het gedrag. “Denkbeelden zijn de steunpilaren over hoe jij gelooft dat de wereld in elkaar steekt. Over wat wel en niet kan, mag of hoort. Ze bepalen voor een groot deel hoe je je gedraagt en hoe je omgaat met wat het leven je brengt, legt Sjanneke uit. “Het ontwikkelende denkvermogen van de puber geeft hen de mogelijkheid om denkbeelden te onderzoeken. Waar ze als kind alles wat mama en papa doen en zeggen aannemen voor waarheid, gaan ze in de puberteit deze waarheden onderzoeken. Ze willen discussiëren, gaan de strijd aan en zullen regels onder vuur nemen om te kijken of het denkbeeld, waaraan deze regels zijn gekoppeld, ook past bij het beeld van hun waarheid”. Voor ouders is het lastig wanneer je puber jouw denkbeeld onder vuur neemt. Het kan een gevoel van onzekerheid of ondermijning van het ouderlijk gezag veroorzaken. Dit is echter absoluut niet de intentie van de puber. In haar e-book legt Sjanneke uit hoe hiermee om te gaan.