Ongeadresseerd reclamedrukwerk

Gepubliceerd op 10 juni 2021 om 20:50

Post krijgen is leuk, meestal. Maar je ontvangt ook wel eens post die minder leuk is. Zelf heb ik een sticker op de brievenbus om ervoor te zorgen dat ik geen ongeadresseerd reclamedrukwerk krijg. Toch ontvang ik nog vaak reclame dat geadresseerd is ‘aan de bewoners van’.

Een vriendin vertelde dat ze zeker wekelijks reclame krijgt van een bepaalde loterij (ik zal geen namen noemen maar je weet vast welke ik bedoel). Zo ontstond de discussie over hoe we hiermee om gaan. Gooi je het direct in de papierbak? Beland het op een stapel in huis waarvanuit het vervolgens nog dagen rondslingert? Of, want waarom zou jij je papierbak vullen met de troep van een ander, stuur je het retour afzender? En hoe zit dat dan energetisch? Als die ene vermoeiende buurvrouw je aanspreekt omdat ze iemand nodig heeft om tegen te zeuren over die vervelende katten? Neem jij haar gevoel dan mee naar huis en voel jij je vervolgens nog de hele avond rot? Luister je geduldig en laat je het daarna net zo makkelijk van je afglijden? Of, geef je haar geen mogelijkheid het verhaal te vertellen maar bedank je vriendelijk en ga je een boekje lezen in je hangmat? Er is geen goed of fout, iedereen en elk moment is anders. Ben jij je bewust van de keuzes die jij hierin maakt? Social media is voor mij ongeadresseerd reclamedrukwerk. Het slokt mijn aandacht en energie op terwijl het me eigenlijk niet boeit. Natuurljk wil ik graag bijhouden hoe het met mijn vrienden gaat, maar hoe het echt, echt gaat zie je niet op social media, maar bij een kopje thee.